Google analytics

tisdag 22 september 2009

Enastående

En tjej på jobbet (hon får vara anonym eftersom jag inte vet om hon vill figurera i den här bloggen) nämnde det engelska ordet ”outstanding” för några dagar sen. Det var något om att hon vid ett tillfälle inte riktigt visste vad det betydde.

Av någon anledning fastnade ordet i mitt huvud. Kanske har jag ett orddurkslag där. På engelska är det ett ganska fullt ord, ja inte betydelse av det då men hur det låter när man säger det. Kanske inte direkt fult men alldagligt på något sätt. På svenska däremot ljuder det desto vackrare. Enastående. Testa själva.

Enastående betyder bland annat: ojämförlig, unik, utan like, lysande, fantastisk, fenomenal, magnifik, otrolig, sällsynt, exceptionell men ingen av dessa synonymer griper mig på samma sätt som just enastående. Enastående framkallar enbart positiva associationer.

Enastående är ett ord som får mig att vilja skalda. Det är lite högtravande (precis som skalda) men på ett bra sätt. Ett ärligt sätt. Så nu är det väl bara till att försöka få in enastående i en dikt eller två.

Det fungerar också alldeles utmärkt i en ärlig komplimang: ”Du är enastående, det finns ingen annan som du” eller i flörtigare version: ”Dina ögon är verkligen enastående, så magnifikt djupa och blå.” Tror jag ska testa och ge någon en komplimang med enastående i. Gör det du med!

Inga kommentarer: