Google analytics

söndag 6 september 2009

Världspremiär för Untied shoes (yeah) med Embla

Ibland gör jag och kompisen Andreas L musik tillsammans under namnet Embla. Till vår (stora) hjälp har vi ytterligare en kompis, Andreas E, som sköter det tekniska när vi spelar in. Han trakterar då och då också elgitarr i låtar som kräver det.

Hösten ’07 spelade vi in Untied shoes (yeah). För några veckor sedan hittade jag den (och en annan låt vi också spelat in, Lonely as a telephone) i mp3 högen; fick då för mig göra en video till låten. Och här är den. Världspremiär för Untied shoes (yeah).



Här följer lite fakta om videon och låten. Videon filmade jag med min mobiltelefon Sony Ericsson W890, inte världens bästa kamera om man vill göra en video men Cajsa Warg ni vet. Jag filmade lite olika saker på natten och sen lite bilder på när Andreas L sjunger och spelar. Likadant med mig själv och sedan klistrade jag ihop videon med Windows movie maker. DIY så det stänker om det. Som första musikvideo jag någonsin gjort är den helt okej.

Vidare då? Tja, texten har jag skrivit, musiken skrev jag och Andreas L. Jag spelade bas, Anderas L sjöng och spelade akustiskgitarr. Andreas E spelade elgitarr, sjöng kör och satt bakom mixerbordet samt klippte och klistrade ihop trummorna.

Hur ska man beskriva låten? Själv tycker jag det är akustisk grunge, lite som Nirvana unplugged, blandat med "cowboybandet" från Twin Peaks FWWM. Ni vet, scenen där Laura eller är det Donna (?) sitter topless på Bang Bang Bar (?) med ett stänk av rock tillsatt mixen.

Och vad sjunger vi då? Jo...

One of these days she will go away
One of these days she’ll be always away
Doesn’t matter if I get on my knees and pray
One of these days will come anyway

One of these days she will leave
Should I beat her to the punch?
So I can be the one who leaves
someone just this once

And I said
You take me down like the blues, yeah
You make me trip like untied shoes, yeah
Yes, you do…

And she said
You take me down like the blues, yeah
You make me trip like untied shoes, yeah
Yes, you do…

One of these days she will go away
One of these days she’ll be always away
Doesn’t matter if I beg she won’t stay
One of these days will be yesterday

One of these days I will know
What went wrong with the two of us?
End the salt to skin and fuss
Just leave the minus and leave with plush

Should I beat her to the punch?
I want to be the one who leaves someone just once

Inga kommentarer: