Google analytics

söndag 18 oktober 2009

Vinn en date

En mörk kväll förra veckan satt jag och lyssnade på Death cab for cuties skiva Plans. Några ord i texten till någon av låtarna (minns ej vilken) fick mig att få följande malande i huvudet: ”Med en hand på handtaget, ska du gå?” Jag skrev ner orden på ett papper och snart följde andra i rask takt. Jag minns att jag där i natten var nöjd med resultatet, visst den skulle behöva lite finslipning dagen efter men ändå; jag var nöjd. Nu när jag läser den är jag inte lika nöjd. Nödrim instoppade här och där. Olika långa meningar osv. Det finns vissa formuleringar i den som är bra men till stor del suger den.

Så det jag vill är att ni: a) antingen ger mig förslag på hur den ska ändras till det bättre eller b) ger texten en riktig jävla sågning. Den med bäst förslag till förändring eller grövsta sågningen vinner en date. Eller annat valfritt pris.

November, jag vill dig bara väl
En centimeter hit och dit en centimeter
båda sidor drar i dig likt magneter
med en hand på handtaget, ska du gå?
vad är det jag aldrig kan förstå?
och kanske finner du ny lycka där
kanske mer än vi någonsin haft här
så hur ska du göra nu November?
ska du lämna dessa utsträckta hände?

Säg, minns du hur underbart det var?
slumrande under vardagen finns det kvar
vänta lite, radion spelar vår sång
visst minns du väl hur vi natten lång
dansade och skrattade och sjöng?
och varje ord ur deras munnar är lögn
men är du redo att ge upp ska jag låta dig gå
bara för att jag älskar dig, det måste du förstå

November, jag vill dig bara väl
men frånvaro av din kärlek är min akilleshäl
säg mig, November, finns inget kvar?
har du verkligen tappat allt oss du bar?
bär jag nu allt som fanns mellan oss?
i mitt inre ett hjärtformat kors
dina tvivel får min själ att knaka
ta ett andetag och ett steg tillbaka

November, vet du vad du ska göra?
ska du verkligen låta lögnarna förstöra?
allt vi byggt upp under åren
vore borta, kvar endast såren
antar att det är det jag inte kan förstå
men om du är redo att gå, så gå


Kanske undrar varför jag lägger upp den om jag inte är nöjd? Svaret är: för att bli av med den. Få ut den ur systemet.

4 kommentarer:

Palomablanca sa...

Nej Dennis. Det går inte. Det låter som något som vikingarna skulle kunna sjunga. Jag orkar inte ens komma med ett argument för hur den ska förnyas :S

Mia sa...

jag gillar den. fast den behöver slipas något här o där. första raden funkar inte alls i mitt huvud. dock har jag ingen konstruktiv kritik att ge. jag ger ett ballonghjärta och efter att ha sugit på karamellen ett tag så kanske det kommer lite konstruktiv kritik. tills dess så nöjer jag mig med ballonghjärta.

/d sa...

Mia: eh..ok. vet att första raden är skit. Inget pris till dig.

P-blanca (ditt rapnamn): allt för snällt. Inget pris.

P-blanca yeyeyoyofatzo sa...

Jag hatar när jag är för snäll. Däremot behöver jag inte gå med lång näsa för jag får ju ändå en "träff" på torsdag. Påminnelsen för idag.