Google analytics

torsdag 27 mars 2008

Falska starter eller kalla mig alkemist

Det här är vad jag kallar falska starter:

Vassa ord
river upp mitt skin
blodet forsar ut
tar hastigast slut,
försjunker i dvala,
drömmer drömmar hala

telefonen ringer, låt den ringa.
låt den ringa.

Jag är lycklig i min olycklighet
Ja, du vet
”bara lycklig när det regnar”


Eller:

Jag vill vara obstinat
En briserande granat
Grus i en statsaparat
En social rakapparat
Rakar bort ditt hat
Men jag är bara en undulat
Jag behöver en kamrat
Vad blir det för mat?
Mer än bara tomt prat
Är gärna ett huvud på ett fat
Flat
Kavat
Separat


Eller:

Du är ett bultande blåljus
sökandes efter ett rödljus
din tro på kärleken är i imperfekt


Alltså en tanke kommer farande genom universum och fastnar i min hjärna. Jag skriver hastigt ner den; Vrider, vänder, snurrar, fumlar med mina händer, trixar, mixar, fixar, hasplar, raderar, lägger till, separerar, abbrevierar, försöker få någon ordning på den. När/om jag får det: briljant! (om jag får säga det själv, hehe) men lika ofta eller oftare stannar den vid just en tanke virvlande genom universum. Det blir bara en falsk start. Ett nedskrivet tankefrö som inte växer upp till blomma utan istället torkar ut och multnar bort.

Än så länge är ovanstående starter falska. Får se om jag kan utvinna guld ur tankedyn.

Inga kommentarer: