Google analytics

torsdag 15 april 2010

Ur barnamun

I simhallens omklädningsrum efter dagens pass står jag och klär på mig när det rasar in tio, tolv småpojkar i simskoleåldern. Grabben med skåpet närmast mig slänger sina blöta badbyxor i golvet och skriker: mitt barn dog. Han tar upp sina badbyxor och slänger dem på nytt till golvet. Mitt barn är dött hojtar han och hans två kompisar bredvid skrattar. Jag tänker, vad är det för morbid unge?

Jag fortsätter att klä på mig. Nu börjar barnet säga knulla och kuk samtidigt som han stojar runt naken. ”Jag har ståkuk” fortsätter han och juckar naken mitt i omklädningsrummet och hans kompisar får för sig att säga kuk dem med. Varför är ett mysterium. Längst in i rummet, närmast duschen, står den manlige läraren och tjatar på några pojkar att de ska torka sig. Hör han inte hur smågrabbarna pratar? Eller har han helt enkelt gett upp? Kanske börjar jag bli gammal men jag tycker att det är något fel när pojkar i den åldern använder ord som knulla och kuk, samt beter sig som små apor. Är det lärarens fel att samhället är på väg ännu mer söderut? Eller är det föräldrarna till barnen som inte tar tag i problemet? Det tar en by att uppfostra ett barn? Är det allas uppgift? Och är det i så fall allas fel när det går åt skogen?

Jag har inget emot att människor använder kraftutryck. Nej, säg kuk, fitta, balle. Svär hur mycket du vill men… börja inte så tidigt med det.

3 kommentarer:

Palomablanca sa...

betedde de sig verkligen så?
Du skulle sagt att han var en kuk.

/d sa...

Ja, de/han höll verkligen på så. Säg mig, gör småtjejerna inte det?
Hade jag sagt att han var en kuk hade det bara uppmuntrat. Inte rätt väg att gå.

Palomablanca sa...

Jag vet inte om småtjejerna gör det eftersom jag inte träffat några på väldigt länge. Då skulle du sagt att han var en ruttenbulle.