Google analytics

torsdag 21 februari 2008

Värpa eller låta rinna? Det är frågan.

Jag har väldigt svårt att värka fram en text. Flyter det inte på från början, ramlar ur mig, tröttnar jag. Elton John har sagt något liknande om när han skriver musik. Får han inte ordning på melodin på en kvart slänger han det i papperskorgen. Antar att det är en sanning med modifikation men så tänker jag också. Jag slänger visserligen ingenting men det är ytterst sällan jag tar fram en gammal halvfärdig text och sen jobbar på den till färdig ”produkt”. Det är därför jag har ca 50 A4:or med påbörjade idéer. Men märk väl att jag inte skriver saker med vänstern medan höger brer en smörgås och fötterna håller takten till vad som spelas på stereon. Nej. Skriver jag en text (försöker jag) koncentrera mig på just den just där just då. Det förtjänar den.

Och visst har jag tagit fram en sen långt tidigare halvövergiven text och sen lyckats med konststycket att få den färdig. Vad jag har försökt att säga med det här ordflödet är att det inte är den vanligaste proceduren jag tar när jag skriver. Många av mina texter som jag själv tycker hör till dem bättre är sådana som jag värkt fram, eller värpt fram kanske? Men de flesta som jag är mest nöjd med är sådana som bara trillat ur mig; Runnit från min hjärna och ut genom fingrarna ner på sidan.

Inga kommentarer: