Google analytics

onsdag 25 juni 2008

Om….eh…ja, vi kan kalla det sommarprojektet (inlägg 3 - låt dem äta kakor)

Har inte skrivit många rader idag eftersom jag blev förgiftad, ja just förgiftad, kan tyckas som ett starkt ordval men så är fallet, på ett konditori. Ett ställe jag inte brukar frekventera. Jag och Anna K var där för en fika och som vanligt när jag är ute så frågade jag noggrant om innehållet i deras varor. Det är något jag måste göra pga. min komjölksallergi. Först visste tjejen bakom kassan inte vad bakverken innehöll så hon frågade en annan i personalen som trodde sig veta. Jag kan ej förlita mig på enbart tro i dessa lägen, det kanske fungerar i religionens värld, men jag måste veta. Jag frågade henne om hon var säker på det hon sa eftersom hon just använde sig av ordet ”tror”, för säkerhetsskull ringde den andra tjejen till någon och fick det bekräftat att alla kakor var mjölkfria. Detta tycker jag lät underbart då de flesta bagerier har ett litet utbud av sina kakor mjölkfria. Här var det nästan ett oändligt utbud. Jag frågade igen om detta verkligen var så. Då sa den första tjejen bakom disken att hon nu visste att så var fallet. Hade hon bara glömt bort det förut? Man kan ju undra.

Jag hade ändå en gnagande känsla att kakorna inte var koscher men dum som jag var beställde jag två kakor. Vad tror ni hände några timmar senare efter intagandet av bakverken? Jo, just det, magvärken kom smygande för att sen explodera i min mage. Jag behöver inte gå in på vidare detaljer för hur det hela yttrade sig. Kan dock säga att jag inte är en lycklig kampare.

Det är sorgligt att de inte har bättre koll på innehållet i sina produkter. De finns människor som har värre allergi än mig, detta nonchalanta beteende från personalens sida kan få allvarliga följder. Tänk på glutenallergiker, eller nötallergiker, eller är det bara mjölkallergi de är dåligt utbildade på? Tog de miste på komjölksallergi och laktosintolerans? Även om så är fallet är det ingen ursäkt. Frågar kunden om kakorna är mjölkfria så menar kunden mjölkfria och inget annat. Det är en väsentlig skillnad på laktosintolerans och komjölksallergi och jobbar man med livsmedel i den kapacitet som i t.ex. ett fik så ska man veta det. Och vet man det inte ska man absolut INTE tro. Då är det bättre att säga att man inte vet så kan kunden söka sig vidare till någon som vet.

För att avsluta denna tirad så kan jag säga att det är sista gången jag går dit. Eller ska jag gå dit och klaga? Lämna en kommentar om ni tycker det. Eller kanske skriva en insändare? Dagens tistel?

Tillbaka till ämnet för bloggen. Jag har alltså inte skrivit så mycket idag, endast några rader. Fem för att vara exakt, och då talar jag givetvis om sommarprojektet och inte dessa här i bloggen. Får se om jag orkar skriva några fler senare ikväll/natt.

Inga kommentarer: