Google analytics

söndag 17 januari 2010

Radioprogram

En vän till mig är med och driver Kalahari fm i Borås. I början på december förra året frågade han mig om jag var intresserad av att göra ett radioprogram för dem. Idén med programmen är att människor pratar om och spelar musik (gärna sånt som inte hörs varje dag i kommersiell radio) de gillar.

Efter lite funderingar och överläggning med mig själv tackade jag ja till hans förslag. Mitt nyårslöfte var ”att sluta vara så förbannat feg och att göra saker jag vanligtvis inte gör”, så detta med radioprogrammet passar in. Vet fortfarande inte om jag vill höra min egen röst men nu kör vi på det.

Dum (läs ambitiös) som jag är började jag skriva på tre olika programidéer samtidigt, frågan är om jag till på lördag (inspelningsdags) hinner färdigt med något av förslagen.

1. 30 minuters terapi: en snabb genom gång av bandet Therapy?s skivor. Det är inte lätt att klämma in 13 skivor på en halvtimme. Finns så många låtar jag skulle vilja spela. Vill inte att det ska låta upphackat eller att jag bara sitter och läser upp fakta. Det är viktigt att det blir personligt. Är väl ca 60% färdig med manuset till detta program.

2. När covern slår originalet på fingrarna. Titeln säger det mesta. En bra låt görs bättre av någon annan än originalartisten. Har nog inte ens ett halvt manus här. Föresten är det någon som känner till någon annan hip-hop cover än Bloodhound gangs version av RUN DMCs It’s tricky? Kom på att rap covers inte är precis vanliga. Plus att Bloodhound gang inte direkt gör den bättre än RUN DMC.

3. Pica pica (Arbetsnamn). Vid en första anblick tycks det handla om döden men handlar lika mycket om livet. Nära döden upplevelser med musik. 95% färdigt.

Jag har alltså cirka sex dagar att få (minst) ett manus färdigt. Ser ut att bli en hård vecka, men tror jag behöver pressen för att verkligen bli färdig. Utan deadline drar det bara ut på tiden.

1 kommentar:

Palomablanca sa...

Jag röstar trean, eftersom jag inte läst något annat. Döden är väldigt underskattad.