Google analytics

torsdag 28 januari 2010

Transmission från poeter.se 004

Tankar och kräpp
Kanske det är dags att fylla ditt huvud med ytterligare en kliché och nödrim?

Violer är blå, dina ögon likaså
Rosor är röda, för din kärlek kan jag döda
Var det vad du ville höra, viskat i ditt öra?
Om jag höjer rösten utan att ha något att säga - är jag farlig då?
Men det är något jag velat säga dig länge, du suger hårt, så tag dina vingar och flyg iväg
Jag har släpat på den här stenen länge nu och äntligen får jag användning av den

Sorgkant där du kysst mig
Men jag ångrar inget, jag ångrar allt, men jag släpper inte intill dig igen
Rör inte mitt gift, det är mitt, du får blanda till ditt egna
Försök få din nattsömn, mina ögon är röda
Fångad på bild, fångad i snö
Fångad i bubblor från drömmen där du dog

Är det något du skulle vilja säga?
Är det något du vill höra viskat i ditt öra?
Du smartare än så, du faller inte för klichéer
Du faller inte alls, vad är du rädd för?
Allt du tar i dör, allt alla tar i dör, alla dör
Älska medan du kan
Älska tills du dör
Älska och sätt hjärtan i brand
Men du spelar väl och lurar mig
Du spelar väl och lurar även dig

Välkommen till mitten av ingenting
Så trött på det jag ser, allt är likadant; Och ingenting bränner
Det här är den lamaste bergochdalbanan jag någonsin varit på
Nej, jag hatar inte mig själv, jag hatar vart jag på väg, är det så svårt att förstå?
Så trött på allt jag hör, allt är likadant; Och ingenting svänger
Jag blir omsprungen av idioter som leker mamma pappa barn fabrik villa Volvo vovve skilsmässa ensamhet bitterhet lägenhet vilda singelkvällar cigaretter och olyckliga föräldrar och barn
Håriga små grisar som gärna äter kannibaler
Pojkar som växer upp och blir gubbar med keps
Och flickor som redan har vuxit upp och som alltid varit kärringar
Hur stor är din stad?
Hur många trafikljus?
Hur många rulltrappor?
Hur många som bryr sig om de näst senaste trenderna?
Håll till höger i rulltrappan så du släpper förbi dem som ska ingenstans fortare än du

Narren har fått spel och svingar klubban
Hole-in-one och kungens krona är bucklig
Sån total brist på omtanke och artighet och mognad är sevärd
Drottningen ligger redan bredvid potatisen och grönsakerna på tallriken

Och allt jag skrev blev ruta ett
Jag har glömt allt jag någonsin sett
Och allt jag skrev blev ett sjunkande skepp
Gjort utav tankar och kräpp

2006-08-09

Vet inte om Tankar och kräpp är poesi eller mer ett tankeflöde. Var längesen jag skrev den, minns inte riktigt vad jag tänkte på då. Vad jag gick igenom men...verkar beröra kärlek, mognad, avundsjuka, både det bra och dåliga med varje. Och en del av det känner jag fortfarande igen mig i. Och en del av det känner jag fortfarande av.

Råd om kärlek
Så aldrig ett frö
du inte tänkt skörda.

2006-08-12

Svan
Att vara en svan
är att ha varit en ful ankunge

2006-08-17

Köpenhamn
Dagar och nätter i ett annat land
Dagar och nätter i Köpenhamn
Dagar och nätter i hennes famn
Borta kan vara hemma ibland

2006-08-23

Jag gillar Köpenhamn. Semestermålet för sommaren kanske? Dessa fyra rader kom till efter första gången jag vad där i "vuxet tillstånd" om jag inte minns fel. Har haft tankar på att skriva något nytt om denna stad.

Inga kommentarer: