Google analytics

tisdag 23 augusti 2011

Hur en dikt blir till 2

Eller: hur en dikt kan bli till.

Söndag kväll fortsätter sökandet. Försöker hitta känslan. Försöker hitta vägen genom texten lite likt att åka slalom mellan portarna.

Pangea var ett ensamt barn
schizofrent och obscent
bar överraskningar
ur vattnets stigande sköte

segelbåtarna i hamnen
bor bland tross och knopar
den fria vinden griper tag
regndroppar cirklar i vattnet
från kajens kant ses evigheten
du med ett annat namn
och i en annan färg

akustiska toner i moll
svänger i det inre som en pendel
ljus till mörker och tillbaka igen
tro, hopp och kärlek är ankaret

gång på gång samma sång
genom min hörselgång
jag kan inte bära havet
hundra imaginära hundar
sliter mig i stycken
fånga droppar av mitt blod
och bär dem som smycken
minns mig så lever jag

trötta fötter nöter
tyllsvepta trottoarer
går till ICA och köper ravioli
försöker betala med leenden
”Be kund kontakta kortutgivare”

soft ljus på strukturtapet
tv-antenns signal från Gud
tillbed skärmens ljus
dricka coca-cola ur helig graal
till det estrella oblat
ad astra idol

jag går igen

har sett så många dagar
men ack så få nätter
och augusti strider mot sitt slut
molnen flyter fram i solnedgångsljus

iphone fotografier
på en grusväg iväg bort
rakt genom mörkgrön skog
hittas cyklar i ett grustag
en stålskelettskyrkogård

kugghjulen klickar i
drar runt periferin
förflyttar fokuset
äppelträden väger tungt
djuren betar på fälten
hästarna sliter isär
himlen öppnar sig vid

tunga minnen i din själ
har sina skäl
till all sin vikt
tårar i dina ögon glittrande i ljuset
likt paljetter

trevande händer över regnvåt asfalt
ogräs kan växa vartsomhelst
spindeln väver månen närmare
och fotografier från passerad tid
passeras förbi i bil

ny dag är samma
domedagsprofeterna skickar brev
för att fråga hur jag mår
och jag vet inte vad jag ska svara


Det börjar likna något. Den röda tråden blir tjockare. Lättare att följa.

Men ändå hopar sig frågorna. Tvivlet kommer. Är det tillräckligt bra? Kan någon annan än jag själv få ut något av texten? Kan de förstå? Och om de kan det eller inte kan de är det viktigt? Både ja och nej.

Fortsättning följer...

Inga kommentarer: