Google analytics

torsdag 25 augusti 2011

Hur en dikt blir till 3

Resultatet:

Augustibikt
Pangea var ett ensamt barn
schizofrent och obscent
bar överraskningar
upp ur vattnets sköte



segelbåtarna i hamnen
bor bland tross och knopar
den fria vinden kastar regn
cirklar i vattnet
från kajens kant ses evigheten
du med ett annat namn
och i en annan färg

akustiska toner i moll
svänger i det inre som en pendel
från ljus till mörker
och tillbaka igen
gång på gång samma sång
genom min hörselgång

jag kan inte bära havet
hundra imaginära hundar
sliter mig i stycken
fånga droppar av mitt blod
och bär dem som smycken
minns mig så lever jag



mina trötta fötter nöter
de tyllsvepta trottoarerna
går till ICA och köper ravioli

försöker betala med leenden
”Be kund kontakta kortutgivare”

soft ljus på strukturtapet
tv-antenns signal från Gud
tillbed skärmens ljus
drick coca-cola ur helig graal
till det

Estrella oblat

så jag går ut igen



har sett så många dagar
men så få nätter
molnen flyter fram
i solnedgångsljus
och augusti strider mot sitt slut

iphone fotografier
på en grusväg iväg bort
rakt genom mörkgrön skog
hittas cyklar i ett grustag
en stålskelettskyrkogård

kugghjulen klickar i
drar runt periferin
förflyttar fokuset
färgar drömmarna indigoblå

äppelträden väger tungt
tappar all sin frukt
hästarna sliter isär himlen
den öppnar sig vid
fyller tomrummet med nederbörd



tunga minnen i din själ
har skäl till all sin vikt
tårarna i ögonen
glittrande i ljuset
är trevande händer
över regnvåt asfalt
och ogräs kan växa vartsomhelst



ny dag är samma
fotografier från passerad tid
passeras förbi i bil

domedagsprofeterna skickar brev
för att fråga hur jag mår
och jag vet inte vad jag ska svara
men tro, hopp och kärlek
är farkosten jag färdas i

Inga kommentarer: