Google analytics

fredag 11 januari 2008

Istället för att föra detta resonemang i mitt huvudet har jag skrivit ner det

Försöker fortfarande sålla bort några dikter. ”Kill your darlings” är svårt. Funderar nästan på att lägga namnen på dikterna i en hatt och sen dra lott, den som dras försvinner och till slut har jag de 50 utvalda. Varför 50? Det vet jag inte. Skulle kunna vara färre, skulle kunna vara fler. Men nu har jag bestämt att det ska vara 50 st och då får jag hålla mig till det. Något måste jag ha som grund att stå på i det här projektet.

Här följer en lista på de texter (titlarna) som jag garanterat (tror jag) ska ha med:

1. Hisskapacitet
2. Tumla och pussla
3. Flyttfågel i bur
4. Tourettes I
5. Tourettes II
6. Sonar i korridoren
7. Att födas med kuk
8. I höstens foajé
9. Jag har ett hårstrå i min mun
10. Spottar sjukhus
11. Epokernas strid
12. Jag var skymningen, gryningen och tiden däremellan
13. Bluesfestival
14. I kassan på ICA hemsöks jag av din doft
15. Jag har rätt men jag känner mig så fel
16. Om att tro
17. Hålet
18. Jag måste komma ihåg att glömma dig
19. Rulltrappan till himmeln är ur funktion
20. Fotboll
21. Blända
22. November
23. Tidsperspektiv I
24. Tidsperspektiv II
25. Jag är nere med asfalten
26. När stjärnor faller sönder
27. Ro
28. Bränn mig
29. Timglas
30. I solnedgångens hus
31. Kontaktannons
32. Ingenting
33. Det tysta ljudet
34. Vandringen
35. Ibland är det bara så...
36. En förstorare
37. Kärleksslaven
38. Ekumenisk vers
39. 100 ord för snö och 6-8 skivor bröd
40. Blåmärket
41. Köpenhamn
42. Vägvisare
43. Ärren
44. Sensommardröm (gul fjäril)
45. Fyra element
46. Tomhet
47. Tomhet II
48. Tomhet III
49. Tomhet IV
50. Tomhet V
51. Solnedgångsögon
52. På din handled
53. Hon kallar mig en ängel
54. På låtsas och på riktigt
55. Rakt genom dig

Det är alltså ovanstående 55 som jag kan tänka mig att skicka iväg (fast gränsen är på 50 så någon måste bort i alla fall). Kanske ska ta bort någon av Tomhets dikterna? Fem kanske är för många?

Och bubblarna som slåss om en plats är:

1. Vad är hopp?
2. Dammsugsförsäljaren
3. Fångar rosor på tungan...
4. Ängelskugga
5. Nya vänner
6. Postorderhjärta
7. Definitionen av poesi
8. Där bor mänskligheten
9. Allt ovan

Men om någon av bubblarna tar sig in så måste någon av dem som jag tidigare trodde var klara bort.

Och när jag har valt ut vilka som ska vara med kommer nästa problem. I vilken ordning ska dem stå för att få något förlag att slå glädjeskutt?

Inga kommentarer: