Google analytics

torsdag 24 januari 2008

Vilse i London med en broccoli paj i magen

Närmare, bättre, ja just så! Det börjar likna något, känns det som i alla fall.

I natt drömde jag att jag kom vilse i London. Och ju mer jag försökte hitta tillbaka till hotellet desto mer vilse kom jag. Jag och några kompisar med kompisar åt på en restaurang som bara serverade vegetariska rätter. Vi åt någon paj med grönt innehåll, antagligen broccoli. Plötsligt skulle alla åka hem. Mina vänner var borta. Jag fann mig själv vid bordet med kompisars kompisar. Ingen jag egentligen kände. De reste på sig och jag kände att jag var tvungen att följa med dem ut. De var tre stycken som satte sig i en gul BMW. Det fanns en plats kvar och jag frågade om jag fick ta den men ingen av dem svarade mig fastän jag upprepade frågan. De körde iväg och jag stod ensam kvar på trottoaren. Eftersom vi hade kommit dit i bil hade jag inte tänkt på vägen dit och visste inte åt vilket håll hotellet låg. Vilse i London helt enkelt. Jag letade i min ryggsäck efter pengar till en taxi, hittade inga. Letade efter en lapp där det skulle stå namnet på Hotellet och adressen dit. Hittade ingen. Allt jag hittade var en massa svenska småmynt och en genomskinlig plastpåse med tre öl och två rosa färgade cider i. Jag gick planlöst genom några kvarter och kom ner till hamnen och lekte för en sekund eller två med tanken att hoppa på en färja. Satte mig på stenkanten och gav bort ölen och cidern till två svenska backpackers. Strax därpå vaknade jag.

Så vad betydde drömmen? Jag tror inte att drömmar betyder något speciellt utan snarare är hjärnans sätt att sortera in dagens intryck. Jag brukar kunna hänföra detaljer i drömmar till saker jag såg eller upplevde dagen innan men med den här drömmen är det svårt. Jag har varit i London men kommer inte ihåg att jag tänkt på det nyligen. Kompisars kompisar är nog Es kompis reportern som jag träffade som hastigast i helgen (vilket då skulle motarbeta teorin om hjärnan och dagens intryckssortering). Den vegetariska maten är eventuellt den maten som en på jobbet åt till lunch. Att alla skulle åka hem? Hm…att jag även med människor runt mig känner jag mig ensam? Det där blev lite väl deppig och psykologiserande. Gul BMW? Det brukar stå en BMW på den vägen som jag går hem men den är inte gul. Och en ryggsäck med småmynt, öl och cider i. Vet i fan. Jag dricker inte alkohol längre. Och det är likadant med hamnen, färjorna och backpackers. Jag vet inte hur de kom med i drömmen.

Kanske är det som de säger i Twin Peaks: ”The owls are not what they seem” Varje detalj som stack ut i drömmen kanske är en metafor för något helt annat? Drömmen kanske handlar om att jag känner mig vilsen i mitt skrivande och jag letar i min ryggsäck efter en lösning och lösningen är alkohol men eftersom jag inte dricker längre är det ändå ingen lösning. Det ni tonåringar: Alkohol är ingen lösning. Och att jag inte fick följa med i den gula bilen kanske betyder att jag måste hitta en lösning själv. Backpackers kanske står för att det är en resa hit och dit att skriva? Inte en fysisk resa utan en psykisk givetvis. Och att jag inte hoppade på färjan betyder att jag inte vågar ta steget ut på det stormiga och osäkra havet som det är att låta andra (förlag, vänner med flera) läsa och bedöma det jag skrivit?

Eller så betyder drömmen ingenting som drömmar gör ibland.

Får jag bara en timme eller två till ostört så har jag bestämt vilka texter jag ska ha med. En timme eller två till har jag satt dem i ordning. Närmare, bättre, ja just så! Det börjar likna något, känns det som i alla fall. Någon som har en timme eller två att ge mig?

Inga kommentarer: