Google analytics

onsdag 16 januari 2008

Valrossar och gula ubåtar

Har precis skickat över en (tidig) version på urvalet av texter till Anna. Nu ska hon läsa och förhoppningsvis komma fram till vilka av de 64 som är bra och vilka som är dåliga (eller mindre bra som jag försöker tänka för att inte deppa ihop (nejdå…)).

Det borde finnas ett test för att avgöra vilka dikter som är bra och vilka som är dåliga. Det skulle kunna likna ett sånt där test som småbarn får göra för att kolla motoriken (eller vad det nu är man kollar). Om dikten passerar lätt genom det triangelformade hålet så är den bra. Försöker den ta sig igenom det runda hålet, inte fullt lika bra. Vad gör man med barn, a.ka. dikter, som inte kan stoppa träklossarna rätt? Är mina dikter dikter som lätt glider igenom?
Funderade på det tidigare idag. Har jag utvecklats som diktare (aj, vilket fult ord)? Poet? Nja…men för resonemangets skull så okej. Har jag utvecklats som poet? Har jag lämnat ”jag älskar dig” stadiet? Vad menar du nu, kanske ni tänker. Jo, jag tänker så här:

Det kanske är så att du måste sjunga dina ”jag älskar dig” och ”och jag älskar henne”, ”älska mig”, ”Ps. jag älskar dig” innan du kan sjunga om valrossar och gula ubåtar?

Kan jag nu sjunga om valrossar? Eller måste jag ta en vända till genom ”Ps. jag älskar dig?"

Goo goo g' joob

1 kommentar:

Anonym sa...

Läser hellre om valrossar och gula u-båtar!Du menade kanske 4-årskontrollen??Fattas kanske lite bilder och bjäfs´på din sida?Håll ut´jag läser ju den!