Google analytics

söndag 13 januari 2008

Maggie Gyllenhall får gärna vara min sekreterare

I natt, eller i morse (då jag hört att det är då man drömmer, det är så man kommer ihåg drömmarna, de inträffar nära då man vaknar) drömde jag att jag hånglade med Maggie Gyllenhaal från filmen ”Secretary”. Eller det var snarare Lee som Maggies rollfigur heter i filmen som var kvinnan i drömmen. Hon log ovan på mig iförd endast ett par vita trosor. Vi tumlade runt på vita lakan. Det hela var ett ganska skönt sätt att vakna på. Hade kanske varit skönare att få fortsätta sova och drömma vidare?
Jag gick upp och åt frukost. Sen, någonstans mellan frukostbordet och duschen, ploppade fröet till ”Hatvatten” upp. Efter en smula tankearbete blev det så här med lite (fin)slipning:


Hatvatten
Hat
är en underbar känsla
så länge som du står på bryggan
och bara doppar tårna i det;

men om du däremot
sänker ner hela din kropp
drunknar du snart
under dess stormiga vågor.


Vet inte om jag är färdig med den eller om jag ska fundera vidare. Att fundera vidare på något jag har skrivit är jag väldigt dålig på. Jag skriver ner fort och jag läser nästan aldrig igenom det jag har skrivit och läser jag igenom det läser jag igenom det fort och inte speciellt noggrant. Jag hatar att korrekturläsa eller vad man ska kalla det mina egna texter. Så hittar ni några stavfel, missade ord, syftningsfel osv. så vet ni varför. Det är ingen bra egenskap hos någon som gillar att skriva men sån är jag. Och egentligen får man väl inte så mycket hjälp av stavningskontrollen i word? Ibland undrar jag om inte word stavar sämre än vad jag gör.


Och om någon undrar vad filmen hade med dikten att göra så är svaret: Inte speciellt mycket. Jag tyckte bara att det var en trevlig dröm.

Inga kommentarer: